Mange butikker kræver penge for at undersøge defekte varer
Reklamationsretten bliver undermineret, når kunderne risikerer at skulle betale for reparationer, mener Forbrugerrådet Tænk.
Forbrugerrådet Tænk har netop gennemført en undersøgelse, der viser, at 11 ud af 28 elektronikkæder tager gebyr for at undersøge en defekt vare, hvis skaden ikke er omfattet af reklamationsretten, og rådets formand, Anja Phillip, mener, at den fremgangsmåde risikerer at underminere reklamationsretten.
Radioavisen fortæller, at Coop ikke tager gebyr, men Dansk Supermarked tager en gebyr på op til 1000 kroner for en undersøgelse.
Markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen siger til Jyllands-Posten, at butikkerne er i deres gode ret til at kræve undersøgelsesgebyrer, eftersom den slags undersøgelser er dyre. Gebyrerne må dog ikke underminere reklamationsretten, siger hun.